måndag 20 oktober 2014

Flaskning, omtappning och bryggning

Idag blev det mycket gjort.
Jag har flaskat en del av "Yeti-klonen" som fått namnet Made in the shade, det blev 19 stycken 33cl flaskor. Jag tappade även över drygt 3 liter till en damejeanne som jag tillsatte 425 gram björnbär i, spännande att se hur det blir.
Den stannade på 1.013 vilket gör att efter att sockret för kolsyrejäsningen är medräknat så landar den på 7,9%.
Provsmakade den såklart och är inte helnöjd, den blev för torr och smakar lite väl rostat.
Det sistnämnda hoppas jag kan ge sig lite när den fått stå till sig lite.

Bryggde även en ny öl ikväll. En APA med samma humlesorter som i Made in the shade, Chinook och Centennial. Använde även lite Magnum som bitterhumle.
Fick aningen bättre utbyte denna gången, ca 62%.
Planerat var 16 liter med OG 1.050 men jag landade på 14,8 liter 1.050.
Tanken var att använda mig utav en del av jästen jag sparade undan ifrån förkulturen jag gjorde till förra ölen. Dock hade jag inte gjort någon ny förkultur på den då det egentligen inte var tänkt att brygga idag och den mängden som var sparad var på tok för liten.
Jag hade köpt ett paket US-05 som backup och det blev den som åkte i istället. Första gången jag använder den.

Såhär ser receptet ut:

16 liter
5,1 %
OG: 1.050

Extraktgivare::
3,00 kg - Pale Ale
0,50 kg - Münchner
0,30 kg - Caraplus 10
0,12 kg - Vetemalt

Mäskningsschema:
67°c i 60 min

Humle:
60 min - 10 g Magnum (14,3%)
15 min - 15 g Chinook (11,9%)

15 min - 15 g Centennial (9,9%)
  0 min - 25 g Chinook (11,9%)
  0 min - 25 g Centennial (9,9%)


Torrhumling: 30 g Chinook (11,9%) och 40 g Centennial (9,9%)

Jäst:
Fermentis - Safale US-05

Övrigt:
1 krm Protafloc 20 min ifrån kokslut


Det blev väldigt dåligt med fotograferat idag, endast två stycken bilder med mobilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar